ADD je porucha pozornosti bez hyperaktivity. Potíže mají i dospělí FOUR, Dominika (22.6.2023): „ADD je porucha pozornosti bez hyperaktivity. Objevuje se spolu s ADHD čím dál tím více, a to nejen u dětí, ale i dospělých. Jak se projevuje a co člověk s ADD potřebuje?...“ |
ADHD neexistuje? Mýtus PTÁČEK, Radek (11.5.2023). „Někdy čteme v médiích palcové titulky, že ADHD neexistuje. Jak je to doopravdy, se dozvíte v tomto článku…“ |
Agrese a šikany přibývá už i ve školkách. Učitelé viní covid a příliš volnou výchovu ENDRŠTOVÁ, Michaela (22.1.2023): „Už v mateřské škole se některé děti chovají agresivně nebo ubližují svým vrstevníkům. Podle dat České školní inspekce takových případů přibývá, stejně jako mírně narůstá mezi malými dětmi šikana. Podle oslovených učitelek i ředitelek mateřských škol často za nevhodné chování mohou rodiče, kteří dítě neumí dostatečně vychovat. Pozorují ale také dozvuky pandemie covidu, kdy byly děti doma.“ |
Děti se nudí, sledují tupá videa a čas tak nějak plyne, říká šéfka center pro mládež Kristýna PRUŽINOVÁ (17.12.2022): „Nezisková organizace Jahoda se již více než 25 let věnuje sociálním službám pro děti a dospívající. Provozuje nízkoprahové kluby, mateřské školy nebo dětské skupiny. Jak se za čtvrtstoletí jejího fungování změnily potřeby českých dětí? A jak Jahodě pomáhají v jejích aktivitách fondy Evropské unie? Nejen o tom hovořila v podcastu Aktuálně.cz ředitelka organizace Magda Juráňová.“ |
MÝTUS: ADHD neexistuje! PTÁČEK, Radek (15.10.2019): „Někdy se dočteme v médiích palcové titulky, že ADHD neexistuje. Nejlépe i to, že jakýsi otec této diagnózy na smrtelné posteli sdělil světu tajemství, že je to zcela smyšlená diagnóza, která byla vytvořena je proto, aby farmaceutické firmy vydělávaly na nebohých dětech…“ |
OMG, WTF. Znáte často používané zkratky? Dnes nahrazují i celé věty JANKO, Michal; HONSNEJMANOVÁ (14.3.2023): „Jazykoví puristé to mají v dnešní době těžké. Češtinu zaplavily zkratky převážně z angličtiny, kterými jsou mladí schopni při komunikaci nahrazovat celé věty…“ |
Online radikalizace „Radikalizace je zjednodušeně proces, kdy člověk začne ospravedlňovat, schvalovat a obdivovat extrémisticky motivované násilí a jeho aktéry. Později se může přidat, páchat ho sám a získávat pro něj další. Radikalizovaný člověk na sebe celkem brzy ukáže sdílením a propagováním extremistického vidění světa…“ |
Sedmileté děti vědí, co je sex a porno. Učme o tom na všech školách, říká Nejedlová. Podcast Chytré Česko & HROMKOVÁ, Dominika: „Žáci i učitelé sexuální výchovu ve školách chtějí. Chybí jim však podklady, jak ji učit, popisuje ředitelka neziskové organizace Konsent Johanna Nejedlová v podcastu Chytré Česko, projektu Aktuálně.cz a Nadace České spořitelny. Učitelé by se o tématech spojených se sexem měli s dětmi bavit už od nejnižších ročníků. Kvůli mobilním telefonům se totiž k videím pro dospělé dostávají ve stále nižším věku…“ |
Sexting – vyplatí se to riziko? „Jak už název napovídá, sexting je o dobrovolném sdílení vlastních intimních materiálů (fotografií, videí, případně textových zpráv) v online prostředí. Dříve či později se s ním potká asi skoro každý, kdo se aspoň jednou v životě zamiloval a vlastní mobil. Většinou se samozřejmě týká dospělých nebo dospívajících, ale můžeme na něj narazit už i u dětí na základních školách…“ |
Sexuální obtěžování jsou i „blbý kecy“ a porno není realita, učí se školáci HROMKOVÁ, Dominika & ENDRŠTOVÁ, Michaela: „K pornografii se dostávají děti často už v šesti letech. Čím dříve ji začnou sledovat, tím větší je podle odborníků pravděpodobnost, že takové sexuální chování budou považovat za normální a negativně se to promítne do jejich budoucího života. Nebo se samy stanou obětí predátora. Předejít tomu může kvalitní sexuální výchova. Na základní škole Solidarita v Praze 10 proto děti učí více než jen o riziku pohlavních chorob…“ |
Terapeut: Děti si na internetu samy určují diagnózu, jsou z nich profesionální pacienti KALENSKÁ, Renata (8.6.2022): „Dan Horyna funguje jako psychoterapeut pro dospělé, kvůli situaci způsobené kritickým nedostatkem dětských psychologů a psychiatrů se už ale začal věnovat i dětským pacientům. Poprosili jej o to zoufalí rodiče, kterým se pro své děti nepodařilo sehnat dětského odborníka. Horyna tvrdí, že děti mimo jiné ničí sociální sítě a často i nedostatečný kontakt právě s rodiči…“ |
Záškoláctví „Je to jednání, které lze chápat jako únik dítěte od něčeho, co mu nevyhovuje nebo ho přímo ohrožuje. Chodí-li dítě tzv. za školu je to varovný signál, že se vyskytl problém, s kterým si dítě neví rady. Může to být nefunkčnost rodiny, vysoké nároky na dítě, problémy v dětském kolektivu, dokonce šikana, nezvládání požadovaných úkolů apod. …“ |